fbpx

Statuten ruitervereniging

 Vereniging Schouten Hippique

  

Inhoudsopgave:

Artikel   1:       Naam, zetel en duur

Artikel   2:       Doel

Artikel   3:       KNHS

Artikel   4:       Leden

Artikel   5:       Algemene rechten en verplichtingen

Artikel   6:       Einde lidmaatschap

Artikel   7:       Straffen

Artikel   8:       Het bestuur

Artikel   9:       Taken en bevoegdheden bestuur

Artikel 10:       Vertegenwoordiging

Artikel 11:       Commissies

Artikel 12:       Algemene vergadering

Artikel 13:       Bijeenroeping algemene vergadering

Artikel 14:       Toegang algemene vergadering

Artikel 15:       Agenda

Artikel 16:       Besluiten

Artikel 17:       Nietigheid en vernietigbaarheid van besluiten

Artikel 18:       Boekhouding en financiën

Artikel 19:       Rekening en verantwoording

Artikel 20:       Reglementen

Artikel 21:        Wijziging van statuten

Artikel 22:       Ontbinding en vereffening

 

 

Artikel 1 – Naam, zetel en duur

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid heet Paardensportvereniging Schouten, ook bekend als Rijvereniging Schouten, Rijvereniging en Ponyclub Schouten of Menvereniging Schouten, en wordt in de statuten en reglementen verder aangeduid als ‘de vereniging’. De vereniging is opgericht op 15 mei 2020 en is gevestigd in Almere. De vereniging is voor onbepaalde tijd aangegaan. Het bestuur en de algemene vergadering vormen de organen van de vereniging, samen met de instanties en personen die volgens de statuten beslissingsbevoegdheid hebben.

Artikel 2 – Doel

  1. De vereniging heeft als doelstellingen:
  2. a. het verwerven en behouden van het lidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (verder te noemen: KNHS);
  3. b. het beoefenen en stimuleren van de paarden- en ponysport in alle vormen, met uitzondering van draf- en rensport;
  4. c. het promoten van de paarden- en ponysport, evenals de gezondheid en het welzijn van paarden en pony’s in Nederland, met inachtneming van de geldende gedragscodes;
  5. d. het behartigen van de belangen van haar leden.
  6. De vereniging zal deze doelen nastreven op een manier die is toegestaan volgens de statuten en reglementen van de KNHS. De vereniging zal geen lidmaatschap aangaan of samenwerken met organisaties die niet erkend zijn door de KNHS.

 

Artikel 3 – KNHS

  1. De vereniging en haar leden zijn aangesloten bij de KNHS. Een lid kan alleen bij de vereniging horen als hij ook lid is van de KNHS. Als de KNHS het lidmaatschap beëindigt, moet de vereniging ook het lidmaatschap van het betreffende lid beëindigen. Als een lid zelf opzegt, eindigt ook automatisch zijn lidmaatschap van de KNHS, tenzij hij om andere redenen lid blijft.
  2. Binnen een maand na aanmelding moet de vereniging een nieuw lid schriftelijk aanmelden bij de KNHS.
  3. De vereniging en haar leden vallen onder de regio die door het Federatiebestuur van de KNHS is aangewezen. De vereniging wordt in de algemene vergadering van de regio vertegenwoordigd door een afgevaardigde die door de algemene vergadering is gekozen.
  4. Ook vallen de vereniging en haar leden onder de kring die door het Federatiebestuur van de KNHS is aangewezen. De vereniging wordt in de algemene vergadering van de kring vertegenwoordigd door een vertegenwoordiger die door de algemene vergadering is gekozen.
  5. Op de vereniging en haar leden zijn de statuten, reglementen en besluiten van de KNHS en de FEI van toepassing.
  6. Als de vereniging of een lid de regels overtreedt, kan dit bestraft worden door het Tuchtcollege of in hoger beroep door de Raad van Appèl van de KNHS, volgens het Tuchtreglement. Overtredingen van de FEI-regels kunnen ook door een FEI-orgaan bestraft worden.
  7. De KNHS mag namens de vereniging of een lid rechten bedingen, tenzij een lid anders beslist.

 

Artikel 4 – Leden

  1. Leden van de vereniging zijn natuurlijke personen. Leden, die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, worden vertegenwoordigd door één der ouders of wettelijke vertegenwoordiger. Een lid kan slechts tot het lidmaatschap worden toegelaten indien hij tevens als lid tot de KNHS wordt toegelaten, tenzij het lid reeds uit andere hoofde lid is van de KNHS.
  2. De toelating tot de vereniging kan nader worden geregeld in een reglement.
  3. Het bestuur houdt een register van leden bij. In het register worden alleen die gegevens bijgehouden welke voor het realiseren van het doel van de vereniging noodzakelijk zijn.
  4. Op voorstel van het bestuur kan de algemene vergadering een persoon die zich voor de vereniging zeer verdienstelijk heeft gemaakt het predikaat ‘erelid’ verlenen.
  5. De vereniging kent donateurs die de vereniging financieel ondersteunen. Het bestuur beslist over de toelating van donateurs.

 

Artikel 5 – Algemene rechten en verplichtingen

  1. Leden van de vereniging zijn verplicht om:
  2. – De statuten, reglementen van de vereniging, en besluiten van haar organen na te leven;
  3. – De statuten, reglementen en besluiten van de KNHS, de regiovereniging, de kringvereniging en van de FEI te respecteren;
  4. – De belangen van de vereniging en de paardensport in het algemeen te bevorderen en niet te schaden;
  5. – Alle overige verplichtingen, aangegaan door de vereniging namens of ten behoeve van de leden, te accepteren en na te komen.
  6. Bij overtreding van de statuten, een reglement of een besluit, kan het bestuur een passende straf opleggen. Bij overtredingen gerelateerd aan lid 1 onder b, is artikel 3 lid 6 van toepassing. Als een overtreding door zowel de vereniging als door de KNHS en/of FEI strafbaar is gesteld, kan elke instantie conform haar eigen regels bestraffen.
  7. Verplichtingen kunnen ook buiten deze statuten om aan leden worden opgelegd, bij reglement of door een besluit van een orgaan van de vereniging.
  8. De vereniging kan rechten bedingen ten behoeve van de leden. Tenzij een lid bezwaar maakt, kan de vereniging nakoming van deze rechten en schadevergoeding eisen. De vereniging kan ook verplichtingen aangaan ten laste van de leden.
  9. Als een lid niet tijdig voldoet aan financiële verplichtingen jegens de vereniging, is vanaf de vervaldatum wettelijke rente over het verschuldigde bedrag verschuldigd. Indien na het verlenen van een nieuwe betalingstermijn het lid nog steeds in gebreke blijft, is het lid naast de wettelijke rente ook 15% aan buitengerechtelijke kosten over het oorspronkelijke bedrag verschuldigd. Bij aanhoudend verzuim is het lid naast de wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten ook verantwoordelijk voor alle redelijke kosten voor inning van de schuld.

 

Artikel 6 – Einde lidmaatschap

  1. Het lidmaatschap van de vereniging eindigt door het overlijden van het lid, alsmede door opzegging of royement door de vereniging of opzegging door het verenigingslid.
  2. Een lid kan zijn lidmaatschap opzeggen tegen het einde van het boekjaar van de vereniging.
    Een lid kan voorts het lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat:
    1. hem een besluit is medegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm, dan wel tot fusie of splitsing van de vereniging;
    2. hem een besluit is bekend geworden of meegedeeld waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, in welk geval het besluit door de opzegging niet op hem van toepassing is. Het lidmaatschap kan niet met onmiddellijke ingang worden opgezegd wanneer het een wijziging van rechten en verplichtingen betreft die nauwkeurig zijn omschreven of wanneer een verplichting van geldelijke aard wordt gewijzigd.

In andere gevallen kan een lid het lidmaatschap met onmiddellijke ingang door opzegging beëindigen, indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

  1. Opzegging door de vereniging geschiedt door het bestuur. De vereniging kan het lidmaatschap opzeggen tegen het einde van zijn boekjaar. Opzegging door de vereniging kan geschieden wanneer:
    1. het lid zijn verplichtingen tegenover de vereniging niet of niet tijdig nakomt, waaronder begrepen het niet nakomen van financiële verplichtingen tegenover de vereniging;
    2. het lid de belangen van de vereniging of van de paardensport schaadt;
    3. het lid niet voldoet aan de vereisten die de statuten voor het lidmaatschap stellen;
    4. de KNHS het lid het lidmaatschap opzegt.
      Voorts kan de vereniging het lidmaatschap met onmiddellijke ingang door opzegging doen beëindigen indien redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden verlangd het lidmaatschap te laten voortduren en/of indien de KNHS het lid het lidmaatschap opzegt
    5. Elke opzegging tegen het einde van het boekjaar geschiedt met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. Is niet tijdig opgezegd, dan geldt de opzegging tegen het einde van het daaropvolgende boekjaar. Is ten onrechte met onmiddellijke ingang opgezegd, dan eindigt het lidmaatschap op het vroegst toegelaten tijdstip volgend op de datum waartegen was opgezegd. Zolang het lidmaatschap niet is beëindigd, behoudt het lid zijn rechten en moet hij zijn verplichtingen nakomen.
    6. Het bestuur is bevoegd een lid te ontzetten uit diens lidmaatschap (royement) wanneer het lid in ernstige mate in strijd handelt met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Het besluit tot royement wordt zo spoedig mogelijk door het bestuur aan het lid en aan het Federatiebestuur van de KNHS schriftelijk meegedeeld. Het lid kan binnen een maand na ontvangst van die mededeling in beroep gaan bij de algemene vergadering van de vereniging. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. Tijdens zijn schorsing is het lid gehouden zijn verplichtingen na te komen en worden zijn rechten opgeschort, met uitzondering van het recht zich te verdedigen.
    7. Behalve in geval van overlijden en royement, blijft een lid dat heeft opgezegd nog lid zolang hij niet heeft voldaan aan zijn geldelijke verplichtingen tegenover de vereniging, of zolang een aangelegenheid waarbij hij is betrokken niet is afgewikkeld, de tenuitvoerlegging van een opgelegde straf hieronder begrepen. Het bestuur stelt alsdan de datum vast waarop het lidmaatschap eindigt.

 

Artikel 7 – Straffen

  1. Het bestuur heeft de bevoegdheid om een lid dat in strijd met artikel 5 handelt, te bestraffen. De volgende straffen kunnen worden opgelegd:
  2. – Een berisping;
  3. – Diskwalificatie;
  4. – Te voet stellen;
  5. – Uitsluiting van deelname aan verenigingsactiviteiten;
  6. – Ontzegging van het recht om bepaalde functies binnen de vereniging uit te oefenen voor een bepaalde termijn;
  7. – Schorsing.

Een berisping, schorsing of royement kan niet samen met een andere straf worden opgelegd. Een schorsing mag maximaal één jaar duren. Tijdens de schorsing kan het lid de aan het lidmaatschap verbonden rechten niet uitoefenen, behalve het recht om in beroep te gaan. De geschorste mag niet deelnemen aan wedstrijden of functies binnen de vereniging bekleden.

 

Een straf wordt schriftelijk aan het lid medegedeeld. In spoedeisende gevallen kan dit ook mondeling. De straf wordt gepubliceerd in de officiële mededelingen of rondschrijvend meegedeeld.

 

Binnen veertien dagen na de strafoplegging kan de betrokkene in beroep gaan bij de algemene vergadering. Het beroep houdt de uitvoering van de straf op tot de algemene vergadering een besluit neemt.

 Artikel 8 – Het bestuur

  1. Het bestuur bestaat uit minstens drie meerderjarige personen, waaronder ten minste één afgevaardigde van manege & pensionstal Schouten Hippique B.V. Het aantal bestuursleden wordt bepaald door de algemene vergadering. Het bestuurslidmaatschap is onverenigbaar met het lidmaatschap van de kascommissie.
  2. Indien het bestuur uit minimaal zeven meerderjarige personen bestaat, omvat het een dagelijks bestuur met een voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en penningmeester. De voorzitter wordt specifiek voor die functie benoemd.
  3. Het bestuur of ten minste drie leden mogen kandidaten voordragen tot de verzenddatum van de agenda voor de algemene vergadering.
  4. Bestuursleden worden benoemd voor een termijn van drie jaar en zijn aansluitend herbenoembaar.
  5. Bestuursleden aanvaarden hun functie de dag na hun benoeming en treden af aan het einde van de algemene vergadering waarin hun termijn afloopt. Bij een tussentijdse vacature wordt bij de eerstvolgende algemene vergadering voorziening getroffen.
  6. Na benoeming worden de taken van elk bestuurslid bepaald en aan de leden medegedeeld. Elk bestuurslid is jegens de vereniging verplicht tot een behoorlijke taakvervulling. Als een zaak onder de verantwoordelijkheid van meerdere bestuursleden valt, is elk van hen volledig aansprakelijk voor tekortkomingen, tenzij deze niet aan hem te wijten zijn en hij niet nalatig is geweest in het nemen van maatregelen om de gevolgen te voorkomen.
  7. Een bestuurslid kan op elk moment door de algemene vergadering worden ontslagen of geschorst met een tweederdemeerderheid van de geldige stemmen, ongeacht de duur van de benoeming. Een schorsing eindigt door het verstrijken van de tijd of door een besluit tot opheffing ervan, tenzij deze eindigt door een ontslagbesluit.
  8. Het bestuurslidmaatschap eindigt door overlijden of ontslag.

 

Artikel 9 – Taken en bevoegdheden bestuur

  1. Tenzij de statuten anders voorschrijven, heeft het bestuur de taak de vereniging te besturen. Het bestuur mag bepaalde taken delegeren aan commissies of individuen, mits het zijn verantwoordelijkheid behoudt. Wanneer het aantal bestuursleden onder de drie daalt, behoudt het bestuur zijn bevoegdheid, maar moet het spoedig een algemene vergadering oproepen om de vacature(s) te vullen. Het bestuur is verantwoordelijk voor de naleving van de statuten, reglementen en besluiten van de vereniging, evenals die van de KNHS, de regionale en de kringvereniging, en de FEI. Als de statuten en reglementen geen oplossing bieden voor een situatie binnen de vereniging, beslist het bestuur welk besluit van kracht blijft tot de algemene vergadering anders beslist. Met goedkeuring van de algemene vergadering mag het bestuur overeenkomsten aangaan om registergoederen te verkrijgen, te vervreemden of te bezwaren, en overeenkomsten sluiten waarbij de vereniging zich als borg of medeschuldenaar verbindt, zich garant stelt voor een derde, of zich verbindt tot zekerheidstelling voor de schuld van een ander.

 

Artikel 10 – Vertegenwoordiging

  1. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging. Daarnaast wordt de vereniging vertegenwoordigd door twee gezamenlijk optredende bestuursleden. Het bestuur of deze twee bestuursleden mogen een lid of een derde schriftelijk machtigen om namens de vereniging op te treden, binnen de grenzen en voorwaarden van de verleende volmacht. De vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuur en de twee gezamenlijk optredende bestuursleden kan niet worden ingeperkt of aan voorwaarden worden verbonden. Echter, de bevoegdheid van personen met een volmacht kan wel specifiek worden begrensd en/of aan voorwaarden worden gekoppeld in de volmacht. Personen die vertegenwoordigingsbevoegdheid hebben op basis van de statuten of een volmacht, mogen deze pas uitoefenen na een bestuursbesluit waarin is besloten tot het verrichten van de betreffende rechtshandeling.

Artikel 11 – Commissies

  1. Het bestuur en de algemene vergadering hebben de bevoegdheid om permanente en tijdelijke commissies op te richten en de leden ervan te benoemen, schorsen of ontslaan. Indien de samenstelling, taken en bevoegdheden van een commissie niet in de statuten of een reglement zijn vastgelegd, worden deze door het bestuur of de algemene vergadering bepaald. Een commissie moet verantwoording afleggen aan het orgaan dat haar heeft aangesteld. Tenzij anders vastgelegd in de statuten, een reglement of bij besluit, bestaat een commissie uit drie leden. Leden van een permanente commissie worden benoemd voor drie jaar en kunnen daarna nog tweemaal voor dezelfde periode worden herbenoemd. Leden van een tijdelijke commissie worden benoemd voor de duur van de opdracht. De voorzitter van een commissie wordt gekozen op basis van functie, tenzij anders bepaald of besloten. De leden verdelen de overige functies onderling. De kascommissie, bestaande uit drie leden, wordt jaarlijks door de algemene vergadering benoemd en is verantwoordelijk voor het onderzoek zoals beschreven in artikel 19. Lidmaatschap van de kascommissie is niet verenigbaar met een bestuursfunctie. Indien nodig kan de kascommissie, op kosten van de vereniging, een deskundige inschakelen. Over de kosten hiervan wordt vooraf overlegd met het bestuur. Bij gebrek aan overeenstemming beslist de algemene vergadering.

 

Artikel 12 – Algemene vergadering

  1. In de vereniging zijn alle bevoegdheden die niet bij wet of statuut aan andere organen zijn toegekend, voorbehouden aan de algemene vergadering. De voorzitter van het bestuur presideert over de algemene vergaderingen. De algemene vergadering omvat alle leden van de vereniging. Niet-geschorste leden hebben toegang tot en stemrecht in de algemene vergadering. De algemene vergadering wijst de leden aan die namens de vereniging zullen deelnemen aan de regiovergaderingen en de kringvergaderingen van de KNHS. Het aantal door de vereniging aan te wijzen ledenraadsleden is vastgelegd in de statuten of reglementen van de KNHS. Het bestuur en ten minste drie leden mogen kandidaten voordragen voor de in lid 5 genoemde afgevaardigden en vertegenwoordigers. Notulen van wat besproken is tijdens de algemene vergadering worden opgesteld door een door het bestuur aangewezen persoon en bekrachtigd tijdens de volgende algemene vergadering.

Artikel 13 – Bijeenroeping algemene vergadering

  1. Jaarlijks vinden er minimaal twee algemene vergaderingen plaats: een voorjaarsvergadering die uiterlijk op dertig juni plaatsvindt en een najaarsvergadering die uiterlijk op één december gehouden wordt. De oproeping geschiedt via een aankondiging in de officiële mededelingen of door een schriftelijke uitnodiging aan de leden.

De oproepingstermijn is minimaal drie weken. In uitzonderlijke gevallen kan het bestuur deze termijn verkorten. Een buitengewone algemene vergadering wordt belegd als het bestuur dit noodzakelijk vindt, of als een aantal leden, dat bevoegd is om een tiende van de stemmen uit te brengen, hierom verzoekt. Dit verzoek moet het te bespreken onderwerp en een toelichting bevatten. Als het bestuur niet binnen veertien dagen gevolg geeft aan het verzoek door binnen vier weken een vergadering te beleggen, mogen de verzoekers zelf een vergadering bijeenroepen op de manier waarop het bestuur dat doet, of door een advertentie in een landelijk dagblad. In dat geval mogen de verzoekers personen buiten het bestuur aanwijzen om de vergadering te leiden en de notulen op te stellen. Behoudens het voorgaande geval, bepaalt het bestuur de locatie en het tijdstip van de algemene vergadering.

 

Artikel 14 – Toegang algemene vergadering

  1. Toegang tot de openbare vergadering van de algemene vergadering is er voor:
  2. de leden;
  3. degenen die door het bestuur of de algemene vergadering zijn toegelaten.
  4. Geschorste leden mogen niet deelnemen aan de algemene vergadering.
  5. De vergaderingen van de algemene vergadering zijn openbaar. Een besloten vergadering kan worden gehouden als de voorzitter, het bestuur of ten minste tien leden dit verzoeken. Alle niet-geschorste leden en degenen die door de algemene vergadering zijn toegelaten, mogen een besloten vergadering bijwonen.
  6. De algemene vergadering bepaalt in een besloten vergadering of de aangevoerde redenen voor het houden van een besloten vergadering gerechtvaardigd zijn. Als dit niet het geval is, wordt de vergadering openbaar voortgezet.
  7. Er kan geheimhouding worden opgelegd over de onderwerpen die in een besloten vergadering zijn besproken aan degenen die daarbij aanwezig waren of vertegenwoordigd werden.

 

Artikel 15 – Agenda

  1. De agenda voor de algemene vergadering wordt minstens drie weken voor de vergaderdatum bekendgemaakt aan de leden, via publicatie in de officiële mededelingen of door toezending.
  2. Op de agenda van de voorjaarsvergadering staan onder meer:
  3. – de notulen van de laatste algemene vergadering;
  4. – het jaarverslag van het bestuur;
  5. – het financieel verslag van het bestuur;
  6. – de verklaring van de kascommissie;
  7. – het vaststellen van de balans en de staat van baten en lasten van het afgelopen boekjaar;
  8. – het benoemen van een afgevaardigde naar de regiovergadering van de KNHS-regio;
  9. – het benoemen van een vertegenwoordiger naar de kringvergadering van de KNHS-kring;
  10. – de rondvraag.
  11. De agenda voor de najaarsvergadering omvat ten minste:
  12. – de notulen van de laatste algemene vergadering;
  13. – het vaststellen van de contributies en andere bijdragen;
  14. – het vaststellen van de begroting voor het komende boekjaar;
  15. – de rondvraag.
  16. Leden kunnen tot uiterlijk twee weken voor de algemene vergadering voorstellen toevoegen aan de agenda.
  17. Het bestuur heeft het recht om later ontvangen voorstellen, evenals eigen voorstellen, alsnog op de agenda te zetten.
  18. De algemene vergadering kan geen besluiten nemen over zaken die niet op de agenda staan, tenzij er een meerderheid is die anders beslist.

Artikel 16 – Besluiten

  1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing op alle besluiten genomen binnen de vereniging. Artikel 8 is specifiek van toepassing op besluitvorming tijdens de algemene vergadering.
  2. De voorzitter van een orgaan of commissie leidt de vergaderingen. Deze stelt de orde van de vergadering vast, tenzij de vergadering besluit tot wijziging.
  3. Besluiten worden, tenzij de statuten of een reglement anders voorschrijven, genomen met een gewone meerderheid van de geldige stemmen. Een meerderheid is meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen van stemgerechtigde leden, indien nodig afgerond naar boven. Bij een staking van stemmen is er geen meerderheid bereikt.
  4. Ongeldige stemmen zijn die namens een geschorst lid, blanco stemmen en stemmen die niet voldoen aan de vereisten voor de betreffende stemming.
  5. Elk lid heeft, tenzij anders bepaald in de statuten, één stem in de betreffende vergadering. Leden kunnen een ander lid schriftelijk machtigen om namens hen te stemmen. Een stemgerechtigd lid mag slechts door één ander stemgerechtigd lid gemachtigd worden.
  6. Stemming over personen gebeurt schriftelijk met gesloten briefjes. Stemming over zaken gebeurt hoofdelijk of bij acclamatie. De vergadering kan besluiten tot een andere stemwijze. Schriftelijke stemming is verplicht als een lid dit verzoekt.
  7. Als geen kandidaat een tweederdemeerderheid behaalt bij de eerste stemming, volgt een tweede stemming tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen. Bij een staking van stemmen in de tweede ronde, volgt een derde stemming. De kandidaat die dan de meeste stemmen behaalt, is benoemd.

Artikel 17 – Nietigheid en vernietigbaarheid van besluiten

  1. Een besluit van een orgaan dat in strijd is met de wet of met de statuten, is nietig, tenzij uit de wet iets anders voortvloeit. Een nietig besluit mist rechtskracht.
  2. Is een besluit nietig, omdat het is genomen ondanks het ontbreken van een door de wet of de statuten voorgeschreven voorafgaande handeling of mededeling aan een ander dan het orgaan dat het besluit heeft genomen, dan kan het door die ander worden bekrachtigd. Is voor de ontbrekende handeling een vereiste gesteld, dan geldt dat ook voor de bekrachtiging.
  3. Bekrachtiging is niet meer mogelijk na afloop van een redelijke termijn die aan de ander is gesteld door het orgaan dat het besluit heeft genomen of door de wederpartij tot wie het was gericht.
  4. Een besluit van een orgaan is, onverminderd het elders in de wet over de mogelijkheid van een vernietiging bepaalde, vernietigbaar:
    1. wegens strijd met wettelijke of statutaire bepalingen die het totstandkomen van het besluit regelen;
    2. wegens strijd met de redelijkheid en billijkheid;
    3. wegens strijd met een reglement.
  5. Tot de in lid 4 bedoelde bepalingen behoren niet die welke de voorschriften bevatten, waarop in lid 2 wordt gedoeld.
  6. De bevoegdheid om vernietiging van een besluit te vorderen, vervalt een jaar na het einde van de dag, waarop hetzij aan het besluit voldoende bekendheid is gegeven, hetzij een belanghebbende van het besluit kennis heeft genomen of daarvan is verwittigd.
  7. Een besluit dat vernietigbaar is op grond van het bepaalde in lid 4 onder a., kan door een daartoe strekkend besluit worden bevestigd. Voor dit besluit gelden dezelfde vereisten als voor het te bevestigen besluit. Bevestiging is niet mogelijk zodra een vordering tot vernietiging aanhangig is. Indien de vordering wordt toegewezen, geldt het vernietigde besluit als opnieuw genomen door het latere besluit, tenzij uit de strekking van dit besluit het tegendeel voortvloeit.

 

Artikel 18 – Boekhouding en financiën

  1. Het boekjaar van de vereniging komt overeen met het kalenderjaar. De financiële middelen van de vereniging omvatten contributies, heffingen, donaties en andere inkomsten. Erfenissen mogen alleen aanvaard worden na een boedelbeschrijving. De algemene ledenvergadering bepaalt de hoogte van de contributies. Leden zijn verplicht de vastgestelde contributie, heffingen en andere bijdragen te betalen. Ereleden zijn echter vrijgesteld van het betalen van contributie.

 

Artikel 19 – Rekening en verantwoording

  1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging en van alles betreffende de werkzaamheden van de vereniging, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze administratie te voeren en daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.
  2. Het bestuur is verplicht jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar de balans en de staat van baten en lasten van de vereniging te maken en op papier te stellen.
  3. Het bestuur brengt op een binnen zes maanden na het einde van het boekjaar te houden algemene vergadering een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans en staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering. Deze stukken worden ondertekend door alle bestuursleden. Heeft een bestuurslid de stukken niet ondertekend dan wordt daarvan onder opgave van de redenen melding gemaakt.
  4. De algemene vergadering kan de in lid 3 genoemde termijn verlengen door het stellen van een nieuwe termijn. Na afloop van de oorspronkelijke of de verlengde termijn kan ieder lid van de gezamenlijke bestuursleden in rechte vorderen dat zij hun verplichtingen nakomen.
  5. De controle op de in lid 3 genoemde stukken geschiedt jaarlijks door de door de algemene vergadering benoemde kascommissie. Het bestuur is verplicht de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen.
  6. Goedkeuring door de algemene vergadering van de balans en de staat van lasten met toelichting gebeurt nadat is kennis genomen van de verklaring van de kascommissie. Goedkeuring strekt het bestuur tot decharge voor alle handelingen die uit die stukken blijken.
  7. De balans en de staat van baten en lasten met toelichting moeten op papier worden gesteld en bewaard. Indien de boekhouding computermatig wordt gevoerd kunnen ‑ met uitzondering van de op papier gestelde balans en de staat van baten en lasten ‑ de op een gegevensdrager aangebrachte gegevens op een andere gegevensdrager worden overgebracht en bewaard. Het overbrengen van de gegevens moet alsdan met juiste en volledige weergave van de gegevens geschieden, terwijl deze gegevens gedurende de volledige bewaartijd beschikbaar moeten zijn en binnen redelijke tijd leesbaar moeten kunnen worden gemaakt.
  8. Het bestuur is verplicht de in lid 1 en 3 bedoelde boeken, bescheiden en andere gegevensdragers gedurende zeven jaren te bewaren.
  9. De verplichting tot het bewaren van de boeken, bescheiden en gegevensdragers geldt ook na ontbinding van de vereniging gedurende een termijn van zeven jaren na de datum waarop de vereniging heeft opgehouden te bestaan.

 

Artikel 20 – Reglementen

  1. De organisatie van de vereniging en ook de taken en bevoegdheden van haar organen en commissies kunnen nader worden uitgewerkt in reglementen, die niet in strijd met de statuten mogen zijn.
  2. De algemene vergadering stelt de reglementen vast en wijzigt deze.
  3. Reglementen worden met een gewone meerderheid vastgesteld en gewijzigd door de algemene vergadering. Nieuwe reglementen en wijzigingen in reglementen treden in werking op de dag dat de vaststelling van het reglement of van de wijziging aan de leden bekend wordt gemaakt, tenzij de algemene vergadering een andere datum vaststelt.
  4. In gevallen waarin de statuten en een reglement niet voorzien, beslist het bestuur.

 

Artikel 21 – Wijziging van statuten

  1. In de statuten van de vereniging kan alleen een wijziging worden aangebracht door een besluit van de algemene vergadering, die is bijeengeroepen met de mededeling dat wijzigingen van de statuten zullen worden voorgesteld. Een wijziging van de statuten mag niet in strijd zijn met de reglementen van de KNHS, de kringvereniging van de KNHS, en van de betreffende uitbater Schouten Hippique B.V.
  2. Degenen die de oproeping voor de algemene vergadering hebben gedaan om een voorstel tot wijziging van de statuten te behandelen, moeten ten minste drie weken voor de vergadering een voorstel tot wijziging, waarin de wijziging letterlijk is opgenomen, ter inzage leggen op een geschikte plaats voor de leden, tot na de algemene vergadering.
  3. Een besluit tot wijziging van de statuten vereist een meerderheid van ten minste twee derde van de geldige stemmen tijdens een algemene vergadering.
  4. De bepalingen in lid 2 en 3 zijn niet van toepassing als alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn tijdens de algemene vergadering en het besluit tot wijziging van de statuten unaniem wordt genomen.
  5. Een wijziging van de statuten wordt pas van kracht nadat deze bij notariële akte is vastgelegd. Elk bestuurslid dat de vereniging mag vertegenwoordigen, is bevoegd de akte te laten verlijden. Het bestuur informeert de leden over deze datum in de officiële mededelingen.
  6. Bestuursleden zijn verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten te deponeren bij het Handelsregister waar de vereniging staat ingeschreven.

 

Artikel 22 – Ontbinding en vereffening

  1. Een besluit tot ontbinding van de vereniging kan alleen worden genomen tijdens een speciaal daarvoor belegde algemene vergadering. Artikel 21 is hierop van toepassing.
  2. Als de algemene vergadering besluit tot ontbinding, fungeren de bestuursleden als vereffenaars, tenzij de algemene vergadering anders beslist en de vereffening aan een derde toewijst. De aangewezen vereffenaars moeten voorafgaande goedkeuring van het Federatiebestuur verkrijgen.
  3. Na ontbinding blijft de vereniging bestaan zolang dit nodig is voor de vereffening van het vermogen. De statutaire bepalingen blijven zoveel mogelijk van kracht tijdens de vereffening. In alle correspondentie en aankondigingen van de vereniging wordt “in liquidatie” aan de naam toegevoegd.
  4. De algemene vergadering stelt een bewaarder aan die de boeken en documenten van de vereniging bewaart voor een periode van zeven jaar na de vereffening. De algemene vergadering kan besluiten de bewaarder een vergoeding toe te kennen.
  5. Tenzij de algemene vergadering anders besluit, gaat het positieve saldo over naar Manege & Pensionstal Schouten Hippique B.V.

 

 

 

Overgangsbepalingen:

De volgende personen worden voor de eerste keer benoemd als bestuursleden van de vereniging:

Krijn Schouten, in de functie van voorzitter;

Nikki Schouten, in de functie van vicevoorzitter;

Melanie Schouten, in de functie van secretaris;

Martin Oostenrijk, in de functie van penningmeester

(ondersteund door administratiekantoor Midek);

Anouk Ariens, Wendy Kop en Sophie de Beer, in de functie van bestuurslid evenementen;

Hans Rijpkema en Wendy Kop, in de functie van bestuurslid Springen.

Vastgesteld tijdens de algemene vergadering op 4 december 2025 te Almere.
Black and White Premium WordPress Theme